Dnes je sobota, 04.december 2021, meniny má: Barbora, Barbara
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Zázrak zvaný CHIA

november 22, 2021 - 08:48
Univerzálna superpotravina, ktorá sa v súčasnosti stáva čoraz populárnejšou. Tieto malé čierne semiačka sú totiž pre naše zdravie hotovým zázrakom. Už v 16. storočí sa využívali ako zdroj energie a sily. Preto vám prinášame zopár dôvodov, prečo by ste ich mali zaradiť do vášho jedálnička.
Foto: 
shutterstock

Chia rovná sa sila

Drobné semiačka šalvije hispánskej sa v niektorých krajinách pestujú už po celé generácie. Starovekým Aztékom a Mayom dokonca slúžili ako výmenné platidlo. V ich jazyku slovo „chia“ znamená „sila“. Dnes ich môžeme pridať do dezertov, šalátov, polievok, či len tak do čistej vody. Ideálne je dať dve čajové lyžičky chia do vody na 10 – 15 min, kým nenapučia.  Potom sú ľahko a rýchlo stráviteľné. 

Optimálna dávka vlákniny 

Potom ako chia namočíme do vody, ich vláknina vstrebe 10 až 12 násobok svojej hmotnosti. Semienka sa preto zmenia na masu pripomínajúcu gél. Vďaka tejto vlastnosti ich vegáni často využívajú ako náhradu vajec, ale aj na zahusťovanie omáčok. 28 gramov chia predstavuje optimálnu dennú dávku vlákniny u mužov aj žien. Tento druh vlákniny môže tiež znížiť riziko vzniku cukrovky. Okrem toho podporujú trávenie a zdravie hrubého čreva. 

Efektívne chudnutie

Chia semiačka obsahujú oveľa viac bielkovín ako bežné obilniny či zrná. Vďaka tomu vám dodajú pocit sýtosti a znížia počet skonzumovaných porcií. Sú zdrojom všetkých deviatich esenciálnych aminokyselín a množstva minerálov, na ktoré v dnešnej modernej kuchyni častokrát zabúdame. Mangán, meď, fosfor, železo, horčík a mnoho ďalších významných minerálov prijmeme vďaka konzumácii chia. 

Zdravé kosti 

Okrem spomínanej náhrady vajec, sa chia pýšia aj vysokým obsahom vápnika. Obsahujú dokonca viac vápnika ako mnoho mliečnych výrobkov. Preto sú ich vhodnou náhradou. Všetkého veľa škodí a aj túto superpotravinu treba konzumovať s rozumom. Optimálna dávka sú dve čajové lyžice dvakrát denne. Pri veľkom množstve, môžu byť na škodu. Obsahujú napríklad aj kyselinu fytovú, ktorá v istej miere naopak znižuje vstrebávanie vápnika. 

- - Inzercia - -