Dnes je pondelok, 19.august 2019, meniny má: Lýdia
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Viete aké vitamíny potrebuje organizmus mamičky počas tehotenstva?

august 12, 2019 - 16:00
Obdobie tehotenstva predstavuje úplne novú etapu v živote každej ženy a prináša tiež mnoho zmien, s ktorými sa musí organizmus popasovať. Častá nevoľnosť spôsobuje výraznú stratu minerálov a vitamínov, čo môže mať za následok zvýšenú únavu a celkovú vyčerpanosť organizmu.

Každá mamina vie, že počas tehotenstva je dôležitý prísun pestrej stravy a dostatok, tak pre maminu ako aj pre dieťa.  Nie vždy však pestrosť a hlavne kvalita stravy pokryje celkové množstvo potrebných vitamínov. Aké vitamíny sú jedny z najdôležitejších vitamínov, ktoré počas gravidity mamina a jej dieťa potrebujete, nám poradila nutričná poradkyňa Evka Blaho a gynekologička MUDr. Andrea Maľová, PhD.

Kyselina listová – najdôležitejším vitamínom v tehotenstve

Asi najdôležitejším vitamínom a prvkom, ktorý je potrebné počas tehotenstva dopĺňať, je kyselina listová. Práve tá podporuje delenie buniek a jej nedostatok môže viesť k vývojovým poruchám, spomalenému vývoju plodu, alebo aj predčasnému pôrodu. V najideálnejšom prípade je dobré začať so zvýšeným prísunom kyseliny listovej už počas plánovania tehotenstva a to aj niekoľko mesiacov pred samotným tehotenstvom. Kyselina listová je dôležitá pre fungovanie nervového systému, tvorbu kostnej drene a tiež v procese delenia buniek. Vitamín patriaci do skupiny B sa vo veľkej miere uplatňuje v prevencii mnohých ochorení a  zvyšuje odolnosť malých detí proti infekcii. Jej nedostatkom môže vzniknúť defekt neurálnej trubice (rázštep chrbtice). „Bohatým zdrojom kyseliny listovej je zelenina ako špenát, čínska kapusta, šalát, karfiol, zemiaky, paradajky, mäso, strukoviny, ryby, avšak tento vitamín sa tepelnou úpravou stráca. Práve preto je vhodné užívanie kyseliny listovej v tabletách pred plánovaným tehotenstvom a aj počas tehotenstva. Odporúčaná denná dávka pre tehotné a dojčiace ženy je 400 μg,“ hovorí nutričná poradkyňa Eva Blaho.

Omega – 3 mastné kyseliny, DHA a EPA potrebné k udržaniu správnej funkcie nielen mozgu

Omega – 3 mastné kyseliny, DHA a EPA sú veľmi dôležité, pretože prispievajú k udržaniu správnej funkcie mozgu, zraku, srdca a využívame ich aj pri liečbe hroziaceho predčasného pôrodu. „Vývoj ľudského mozgu je búrlivý počas celého vnútromaternicového vývoja a tiež počas prvých mesiacov po pôrode,“ upresňuje gynekologička MUDr. Maľová, PhD. a dodáva: „Práve preto je nesmierne dôležité zamerať sa na dostatočný príjem mastných kyselín. Mastné kyseliny sú počas tehotenstva a aj dojčenia dodávané dieťaťu prostredníctvom matky. V neskoršom veku dieťaťa je možné tieto vitamíny dopĺňať formou potravinových doplnkov alebo rybích olejov.“

Bohatým zdrojom sú ryby žijúce v studených vodách, tmavá listová zelenina a tiež olivový, kukuričný či sójový olej.

Vitamín C a jeho blahodárne účinky na organizmus mamičky

Okrem toho, že je vitamín C nevyhnutný na normálny vývoj placenty, je aj veľmi účinný antioxidant a jeho hlavnou funkciou je tvorba kolagénu. Práve preto tento vitamín podporuje hojenie povrchových rán, zabraňuje krvácaniu ďasien a pomáha predchádzať infekčným ochoreniam. Vitamín C prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému. Znižuje aj hladinu cholesterolu, podporuje vstrebávanie železa a pôsobí preventívne proti málokrvnosti. „Do jedálnička by sme mali preto zaradiť papriku, kapustu, kivi a ríbezle. Pozor ale na citrusové plody! Snažte sa im vyhýbať najmä ak nie sú dôkladne umyté a vyraďte ich počas dojčenia, kedy môžu u detí vyvolať alergickú reakciu. Denná dávka pre tehotné ženy je 80 - 100 mg,“ odporúča nutričná poradkyňa.

Pozor na nedostatok vitamínu D a iných vitamínov

Organizmus môže mať hlavne v chladnejšom počasí deficit vitamínu D, vzhľadom na to že najprirodzenejším zdrojom je slnečné žiarenie. Tento vitamín prispieva k správnemu využitiu vápnika a fosforu (napomáha jeho vstrebávaniu) a tým zabezpečuje zdravé kosti a zuby. Tiež podporuje celkový imunitný systém. Odporúčaná denná dávka pre maminu je 10 μg. Okrem vyššie spomenutých vitamínov sú pre maminu a jej plod potrebné aj vitamíny ako železo, pretože zásobuje plod krvou. Prispieva k správnej tvorbe červených krviniek, čím predchádza anémii. K jeho nedostatku často dochádza hlavne ku koncu tehotenstva. Vitamín B12 je potrebný pre tvorbu nových buniek a krviniek. Prispieva k vývoju zdravej nervovej sústavy, k zachovaniu zdravých slizníc. Pozor, nie všetky vitamíny sú počas obdobia tehotenstva pre vás a vaše dieťatko prospešné. Na niektoré si treba dokonca dať vyslovene pozor. Jedným z nich je aj vitamín A. Vo veľkom množstve je konzumácia tohto vitamínu potenciálne nebezpečná, keďže môže spôsobiť poškodenie plodu v prvých troch mesiacoch života. Nachádza sa napríklad v paštétach a pečeni, no tiež vo veľkom počte výživových doplnkov, ktoré nie sú špeciálne určené pre tehotné ženy.

- - Inzercia - -