Dnes je nedeľa, 08.december 2019, meniny má: Marína
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Najedzte sa pre krásne vlasy

júl 01, 2019 - 12:00
Na letných večierkoch chceme zažiariť so skvelým účesom. Lenže aj tie najlepšie vlasy sa veľmi ľahko zničia. Často si vlasy ničíme nevedomky a nenávratne zlou životosprávou a nesprávnym jedlom. Aké vitamíny nám preto nesmú chýbať?

Ponocovanie, diéty, prejedanie sa či odmietanie zeleniny. Silné aj slabé vlasy trpia, sú suché a vypadávajú. Mnohí hľadajú rôzne spôsoby liečby, ale niekedy ani tie najlepšie šampóny nepomôžu, ak sa nezmení životospráva. V období sviatkov je ťažké neprejesť sa alebo neprehnať to s alkoholom. Pridajte si ako novoročné predsavzatie do jedálnička tieto potraviny. 

Ryby

Mnohí ľudia ryby nejedia a robia veľkú chybu. Ryby zlepšujú imunitu, znižujú cholesterol, sú skvelým zdrojom bielkovín a navyše obsahujú zinok a omega-3 mastné kyseliny, ktoré majú schopnosť bojovať proti vypadávaniu vlasov, ich suchosti, krepovitosti, vyrážkam na pokožke hlavy a vlasom dodáva pružnosť a lesk. Siahnite po lososovi, tuniakovi, makrele či sardinkách. Omega-3 mastné kyseliny obsahujú aj ľanové semienka a vlašské orechy.

Listová zelenina

Vitamíny A a C pomáhajú produkcii mazu, ktorý vlasy prirodzene udržiava. Vynikajúcim zdrojom je tmavá listová zelenina bohatá na železo a vápnik, ako je špenát, mangold alebo brokolica.

Strukoviny

Strukoviny sú nevyhnutné pri správnej starostlivosti o vlasy, pretože obsahujú veľa železa, zinku a biotínu, ktoré zlepšujú rast vlasov a urýchľujú ich uzdravovanie. Pridajte si do stravy záhradnú fazuľu, hrach alebo rôzne druhy šošovice.

Vajcia

Prírodný koncidionér biotín vyživuje vlasy a podstatne znižuje ich vypadávanie. Dobrým zdrojom biotínu sú okrem strukovín aj vajcia, arašidy, mandle alebo avokádo.

Vitamín C

Vitamín C robí s imunitou zázraky, to všetci dobre vieme. Vitamín je ale rovnako dôležitý pre vlasy. Nedostatok vitamínu C spôsobuje suché a krepovité vlasy bez lesku. Telo ho potrebuje aj na to, aby mohlo absorbovať železo. Najlepšie prírodné zdroje vitamínu C sú citrusové plody, listová zelenina či jahody. Dobrým zdrojom sú aj hrozienka, kukurica a datle, ktoré zároveň obsahujú železo.

Chudé tmavé mäso a hnedá ryža

Tmavé mäso je zdrojom železa, vitamínu B a dobrý zdroj energie. Vitamín B posilňuje vlasy zvnútra a zabraňuje ich vypadávaniu. Vitamín obsahujú aj celozrnné produkty ako hnedá ryža, celozrnné cestoviny alebo tmavý chlieb. Tieto potraviny sú zároveň plné sacharidov, ktoré naše vlasy zbožňujú. Samozrejme, ani sacharidy sa nemajú preháňať.

Mlieko

Mlieko je zdroj vápnika vo všetkých jeho formách. Vápnik je potrebný pre zdravý rast vlasov. Je jedno, či preferujete nízkotučné alebo plnotučné, jogurty alebo syry.

Sladké zemiaky

Sladké zemiaky, povojník batatový alebo hovorovo batáty, sú zdrojom vitamínu A. Obsahujú množstvo beta-karoténu, ktorý si organizmus premení na vitamín A. Vitamín funguje ako výživa pre vlasy a pomáha aj pokožke. Pridajte si do jedálnička aj mrkvu, špenát, marhule a tekvicu.

Problémové vlasy

Ak vám nepomáha ani úprava jedálnička a vlasy sú v zlej kondícii alebo vypadávajú, je vhodné s pomocou odborníka pátrať po príčine. Tou môže byť geneticky podmienená androgénna alopécia či iný zdravotný problém. 

V prípade, že o vlasy prichádzate, je bohužiaľ jedinou cestou, ako ich získať späť natrvalo, transplantácia. Transplantovanie vlasových cibuliek zo zadnej časti hlavy, tzv. darcovskej zóny, je účinným, minimálne bolestivým zákrokom, ktorý realizujú pokrokové pracoviská.

„Trvalou stratou vlasov už aj v skorom veku trpia najmä muži, ale postihuje i ženy v období po menopauze, kedy sa u žien relatívne zvýši hladina testosterónu,“ vysvetľuje MUDr. Ján Popovič z Dr. Popovič inštitútu.

- - Inzercia - -