Dnes je nedeľa, 25.august 2019, meniny má: Ľudovít
Čas čítania
5 minutes
Zatiaľ prečítané

Na každej škole záleží

apríl 17, 2019 - 12:00
O reforme školstva len nehovoria, reálne sa do nej pustili. Poštová banka a Komenského inštitút spojili sily a na svete je originálny projekt – Na každej škole záleží.

V rozhovore s generálnym riaditeľom Poštovej banky ANDREJOM ZAŤKOM a zakladateľom Komenského inštitútu JURAJOM HIPŠOM hovoríme o tom, prečo je dôležité vzdelávať učiteľov aj v najodľahlejších dedinkách.

Pán riaditeľ, prečo ste sa ako banka rozhodli finančne podporiť workshopy Na každej škole záleží, ktoré organizuje Komenského inštitút? Ako došlo k tomuto spojeniu?

Poštová banka sa téme vzdelávania venuje už dlhší čas. V minulosti sme sa sústredili najmä na finančné vzdelávanie. Akurát, že ak nefunguje školský systém ako celok, ťažko v ňom zmeniť len jednu parciálnu časť, ktorá sa týka práve našej oblasti podnikania. A keďže reformu systému asi sami nenaštartujeme, rozhodli sme sa venovať podpore učiteľov a ich vzdelaniu a našli sme partnera – Komenského inštitút, s ktorým sme už predtým spolupracovali. Zapáčila sa nám téma, ktorú otvorili a ktorú zvýrazňujú, pretože sa o nej málo hovorí – i to, že všetky deti na Slovensku musia mať prístup alebo šancu na kvalitné vzdelanie. Je to súčasne aj téma, ktorej sa štát až tak nevenuje, takže vznikajú veľké rozdiely medzi školami. Kľúčom k dobre vzdelaným žiakom je dobre vzdelaný učiteľ, respektíve sústavne vzdelávaný pedagóg. Učitelia sa totiž musia stále vzdelávať – doba sa mení, prichádzajú nové výzvy a problémy. V regiónoch, najmä v malých školách, však učitelia často nemajú také možnosti. Preto sme sa sústredili na regióny, a preto máme heslo Na každej škole záleží. Keď sa rodičovi v meste zdá, že škola, do ktorej chodí jeho dieťa, nie je dobrá, jednoducho premiestni ratolesť do inej. V menších mestách, na dedinách a v regiónoch to spraviť nemôže. Voziť dieťa do základnej školy tridsať kilometrov každý deň, to je nereálne. Sme veľmi radi, že sme našli partnerov v Komenského inštitúte, snažíme sa totiž robiť s ľuďmi, ktorí téme rozumejú.

Projekt sa už začal a boli dva workshopy pre učiteľov. Jeden na tému učiteľ ako sprieVODCA, druhý sa venoval kritickému mysleniu. Podľa čoho ste vyberali témy?

A. Zaťko: Zostavil ich Komenského inštitút, pretože najlepšie pozná potreby učiteľov. Osobitne však chcem upozorniť na tému kritické myslenie. Keď s ňou prišli, veľmi sme to ocenili. Mladí ľudia, a nielen oni, dnes v záplave informácií, hoaxov a všetkého, čo sa na nás valí zo sociálnych médií, nie sú schopní odlíšiť, spoznať realitu a pravdu. Keď sme my chodili do školy, pravda bola len jedna. Dnes otvoríte sociálnu sieť a právd tam je desať a musíte si vedieť vybrať relevantnú. Chceme pomôcť učiteľom, aby učili deti kriticky myslieť, lebo to im potom veľmi pomôže v ďalšom vzdelávaní a v živote vôbec. Je dôležité, aby mladí ľudia dokázali rozlíšiť informácie na tie, ktoré sú pravdivé a ktoré nie. Lebo inak to má zlý dosah. Vidíme to napríklad v nástupe extrémistických skupín, ktoré ťažia z naivity ľudí. Z toho, že ľudia si myslia, že ak to je niekde napísané, je to pravda. A potom veria veciam, ktoré menia ich myslenie a správanie. A bohužiaľ k zlému.

Pán Hipš, prečo ste pristali na spoluprácu s Poštovou bankou? Akú formu workshopov ste zvolili?

Držíme sa zásady, že vzdelávacie programy Komenského inštitútu sú hradené len zo súkromných zdrojov. Vďaka tomu máme voľné ruky. Ďalšia vec je, že Komenského inštitút chce ukázať, že reforma školstva je možná zdola. Chceme ukázať pozitívne príklady. Všetky workshopy sú dizajnované tak, aby naplnili potreby učiteľov a zároveň, aby to bola inovatívna forma vzdelávania. Našou snahou bolo minimalizovať encyklopedické vedomosti. Takže to nie je o tom, že učiteľ príde, sadne si za stôl a niekoľko hodín počúva. Naši lektori programovo používajú cvičenia a úlohy, ktoré musia učitelia urobiť a prostredníctvom nich sa dozvedajú novú problematiku – trebárs aj o tom kritickom myslení. Zároveň tieto aktivity neskôr využijú priamo na hodinách so žiakmi.

Aké odozvy máte od učiteľov, ktorí už absolvovali prvé workshopy? Pozdávajú sa im témy a spôsob výučby?

J. Hipš: Musím povedať, že odozvy máme veľmi dobré, ale sčasti je to spôsobené aj tým, že školenia, ktoré usporadúva štát, majú nízku úroveň. Teda, latka je postavená veľmi nízko. Takže, keď my prídeme s našimi workshopmi, pripravenými profesionálne a prednášajú skúsení lektori, ktorí sa v téme vyznajú, sme za megahviezdy. Treba však povedať, že lektorov si vyberáme veľmi pozorne a dôkladne. Najprv musíme vidieť ako učia, ako prebieha ich workshop, tiež musíme mať najprv referencie na nich, až potom ich oslovíme.

Projekt Na každej škole záleží pokračuje ďalšími dvoma workshopmi. Aké budú  témy, v čom potrebujú učitelia dovzdelávať?

J. Hipš: Pripravujeme ešte tému – zážitková pedagogika. Naučíme učiteľov, ako urobiť hodiny tak, aby sa dieťa učilo prostredníctvom zážitku. Lebo najviac sa naučíme, keď to zažijeme. A je naozaj pedagogické umenie učiť tak, aby si to dieťa zapamätalo, aby ho to bavilo. Ďalšia téma bude – ako napísať dobrý projekt. Učitelia, ktorí absolvujú aspoň dva workshopy, sa budú učiť ako napísať kvalitný pedagogický projekt. V ňom popíšu, ako to, čo sa naučili na seminároch, zavedú do školskej praxe. Respektíve, vo svojej školskej komunite. Poštová banka im dá na to peniaze – dvetisíc eur každej škole. Komenského inštitút poskytne mentorov, ktorí budú učiteľov projektom sprevádzať a podporovať ich. Lebo často sa stáva, že učiteľ workshopy absolvuje, no zostane ako sám vojak v poli. Nedokáže to, čo sa naučil, preniesť do výučby.

Unikátny projekt ste odštartovali v Banskobystrickom kraji, prečo práve tam? Koľko učiteľov sa na ňom už zúčastnilo a pôjdete aj do iných krajov?

J. Hipš: Vo Zvolene má Živica, ktorá je zriaďovateľom Komenského inštitútu, svoje zázemie aj novovybudované „coworkingové“ centrum 365.labb. Ďalší dôvod je, že v Banskobystrickom kraji je veľa malých základných škôl. Je tam veľa malých dediniek, do ktorých málokto príde vzdelávať učiteľov. Snaha je, samozrejme, aby sme boli vo všetkých krajoch. Už sa nám ozvali z Prešovského kraja a ozvalo sa niekoľko škôl z Oravy. Chcú vedieť, kedy prídeme k nim. Budúci školský rok by sme teda chceli ísť do jednej z týchto lokalít. Dôležité je, aby všetky základné školy boli dobré, mali patričnú úroveň. Aj rodič žijúci na dedine musí mať istotu, že škola, ktorá je v dosahu jeho bydliska, spĺňa požadovanú úroveň vzdelávania. Na doterajších dvoch workshopoch bolo šesťdesiat učiteľov. Z jednej školy môžu prísť dvaja učitelia, taký model sa osvedčil. Lebo, ak príde len jeden, nevie presadiť zmeny v škole.

VIERA MAŠLEJOVÁ

Foto: Ivan Medveď

- - Inzercia - -